نحوه بتن ریزی و پرداخت مناسب سطح بتن

چه قصد ساخت خانه داشته باشید چه ساخت آشیانه نگهداری هواپیما، ساخت سطوح بتنی می تواند جهت ساخت و ساز شما رو تغییر دهد. قبل از اتمام ساخت سطوح بتنی، خدمه ی کار در حال انجام خدمات زیر زمینی ، قالب بندی و آماده کردن پی و به طور کلی مشغول آماده سازی زیر سازی ساختمان هستند. اکثر ساخت و سازها معمولا تا قبل از اتمام این مرحله شروع به بالا بردن ساختمان نمی کنند و این مقاله به طور کامل نحوه ی انجام پی ریزی را به شما خواهد گفت.

مراحل بتن ریزی سطحی

  1. محلی که قرار است کار در آن انجام شود را آماده کنید. برای پاکسازی رد پا، گیاهان و چیزهای نامناسب روی سطح زمین باید از تجهیزات سنگین ساختمانی استفاده شود. هم چنین زیر ساز ساختمان باید به خوبی بررسی شود تا از همه جهات برای ساخت صفحه ی بتنی آماده و مناسب باشد.
  • مکان مورد نظر را بررسی و خطوط ساختمانی را ترسیم کنید. می توان از تخته شیب نما استفاده کرد یا با تنظیم کردن گوشه های ساختمان خطوط آن را ترسیم کرد و برای درجه بندی و پاکسازی ساختمان سطح تعیین کرد.
  • درختان، بوته ها ، گیاهان و حتی ریشه های آنها را پاکسازی کنید تا بعد از زیر سازی امکان پوسیدگی آنها وجود نداشته باشد.
  • به طور کلی هرگونه ماده ی اضافه و نامناسب را از سطح زیر ساز از بین ببرید.
  • با استفاده از غلتک یا هر روش دیگری خاک زیرساز را فشرده کنید.

بتن ریزی

  1. پایه های بتونی که قرار است زیر اسلب قرار بگیرند را در محل مناسب جای گذاری کنید. برای اسلب های یکپارچه، به راحتی لبه ای برای چرخش وجود دارد، اما برای بیشتر ساختمان ها پایه ی پراکنده ریخته می شود، سپس برای اتمام درجه بندی کف ازبلوک استفاده می شود.
  1. شکل و فرم صفحه ی بتنی را مشخص کنید. خطوط ساختمانی که در ارتفاع مناسب درجه بندی شده اند به شما این امکان را می دهد که بتوانید به راحتی لبه ها و سطح صفحه ی بتنی را تراز کنید.
  1. هرگونه مشکل در لوله کشی و سیم کشی برق را برطرف کنید مواردی مانند روکش برای لوله کشی و تهویه هوا و هم چنین تمام سیم کشی ها. لوله های تخلیه وان حمام و فلنج توالت فرنگی اغلب مسدود هستند بنابراین باید در زمانی که محل قرارگیری آن قطعی شد، دریچه ای برای آن در نظر بگیرید.
  2. سطح صفحه بتونی را با ماده ی مناسب پر کنید تا مرحله ی هموار کردن به اتمام برسد.
  • در مواقعی ممکن است رطوبت ایجاد مشکل کند که در این شرایط از روش پر کردن مویرگی استفاده می شود.
  • برای صفحه های بتنی با تحمل بار سنگین، مانند کف انبار یا دهلیزهای نگهداری هواپیما باید از سنگ آهک خورد شده یا مواد سنگدانه پایه استفاده کرد.
  • از مواد منسجم مانند خاک رس زمانی استفاده می شود که نمی توان زیر ساز را با روش های معمول تثبیت کرد.

  1. مواد پر شده را فشرده و قالب بندی کنید. برای ساختمان های مهندسی ساز، چگالی مواد پر شده ی استفاده شده باید مطابق با نیاز معمار باشد. این کار معمولا توسط آزمایشگاه های مهندسی فنی انجام می شود. بهترین ابزار برای این کار استفاده از کمپکتور است.
    فشرده سازی سطح زمین
  1. با استفاده از یک حشره کش معتبر و دارای برچسب، زیر ساز را از حشرات موذی پاکسازی و ریشه کن کنید. این کار معمولا توسط شرکت های معتبر و دارای مجوز کنترل آفات انجام می شود.
  1. بلافاصله پس از اتمام مرحله ی قبل، سد رطوبتی یا عایق ضد آب مورد نیاز را نصب کنید. این مرحله به جلوگیری از تبخیر شدن مواد شیمیایی و خشک یا شل شدن زیرساز کمک می کند.

 

  1. سیم های تقویت کننده یا میلگردهای مورد نیاز مهندس ساختمان را، با توجه به ضوابط ساختمانی مربوطه نصب کنید. از قرار گیری محل صحیح آن اطمینان حاصل کنید. استفاده از صندلی های بتونی یک روش موثر برای انجام صحیح این کار است.

  1. روشی که قصد دارید از آن برای شمشه کاری بتن استفاده کنید را تعیین کنید. برای دهانه های گسترده، باید حتما اپراتور شمشه کشی راهنمایی شود و طبق اصول خاصی این کار را انجام دهد تا سطح صاف و صیقلی با کیفیتی به دست بیاید. محل قرار گیری لوله ها در عکس نشان داده شده است، اما ممکن است برای تنطیم شیب از تکنیک های دیگری مانند پایه های درجه دار یا لیزر نیز استفاده شود.
  1. روشی را که می خواهید برای بتن ریزی از آن استفاده کنید را تعیین کنید. این کار باید در همان مراحل اولیه انجام شود تا کامیون های حمل بتون و سایر تجهیزات مورد نیاز بتوانند به موقع به محل ساختمان دسترسی پیدا کنند.
  • پمپ های هوایی می توانند از طریق شیلنگ های بلندی تا طول 36 متر، بتن را از کامیون به صفحه ی اسلب انتقال دهند. آنها معمولا برای قرار دادن بتن در سطوح مرتفع یا در مکان های غیر قابل دسترس مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پمپ ها ی خطی، برای انتقال بتن از کامیون به محل استقرار، از لوله ها و شیلنگ های مخصوص استفاده می کنند اما برای جابه جایی و انتقال شیلنگ ها کاربرد زیادی ندارند.
  • از سطل های بتنی نیز می توان برای قرار دادن بتن در مکان های مرتفع یا غیر قابل دسترس، با استفاده از جرثقیل یا لیفتراک استفاده کرد.
  • سطل های جورجیا خود ران هستند و برای قرار دادن بتن در محل های باریک مورد استفاده قرار می گیرند.
  • درب عقب کامیون تخلیه بتن می تواند مستقیما بتن را در محل مورد نظر تخلیه کند.استفاده از میکسر بتن در بتن ریزی

12.از تراز و محکم بودن مهاربندها اطمینان حاصل کنید تا وزن زیاد بتن باعث تخریب آنها نشود.

  1. مقدار بتنی که برای تکمیل صفحه ی بتنی نیاز دارید را تعیین کنید. برای این کار باید چندین برابر عرض را در عمق آن ضرب کنید و کسر اعشاری آن، کل فوت مکعب مورد نیاز را به شما خواهد داد. برای تبدیل این عدد به یارد مکعب آن را بر 27 تقسیم کنید. اجازه دهید که بتن به طور کامل تمام سطح اسلب را به یک اندازه پر کند.
  2. سعی کنید بتن را از یک تامین کننده بتن مخلوط آماده سفارش دهید و زمان تحویل آن را با زمان بتن ریزی در ساختمان هماهنگ کنید. به این معنا که تاریخ و زمان بتن ریزی و هم چنین فاصله ی تحویل بتن توسط کامیون های مربوطه باید هماهنگ شده باشد تا به میزان لازم و در زمان مناسب بتن در محل مورد نظر ریخته شود.محاسبه حجم بتن
  3. اگر قرارداد ساختمان برای شما ضروری است باید بتن را در یک آزمایشگاه واجد شرایط آزمایش کنید. این آزمایشگاه ها معمولا موارد زیر را تست می کنند:
  • ریزش بتن. این تست خاصیت قالب پذیری یا شکل پذیری بتن را مورد بررسی قرار می دهد. برای این کار یک قالب مخروطی شکل عمودی را با بتن پر می کنند تا مقدار لخته های بتن اندازه گیری شود. هم چنین تست مرطوب نبودن بتن نیز در این آزمایش انجام می شود.
  • دمای بتن. در اثر داغ شدن بیش از حد بتن اثرات مخربی خواهد داشت، بنابراین اندازه گیری دمای آن هم یکی از آزمایشات مهم محسوب می شود.
  • ایجاد حفره ی هوا در بتن. در این مرحله به بتن مواد شیمیایی خاصی اضافه می شود تا هنگام مخلوط کردن بتن هوا در بتن جریان داشته باشد. این فضاهای ریز ایجاد شده باعث می شود که بتن قبل از ترک خوردگی دچار انبساط و انقباض بیشتری شود، در صورتیکه انتظار می رود با گذشت زمان بتن تحت تغییرات دمایی زیادی قرار بگیرد. معمولا ایجاد 3 تا 5 درصد حفره ی هوا در بتن کافی است.
  • مقاومت فشاری بتن. مقاومت بتن در PSI ( پوند بر اینچ مربع ) اندازه گیری می شود و برای جمع آوری نمونه هایی از این مواد از قالب های پلاستیکی استفاده می شود تا برای تعیین میزان مقاومت بتن، از آنها در آزمایشگاه استفاده شود.

آزمایش بتن

  1. در اسرع وقت شروع به قرار دادن تخته های اسلب کنید تا زمان لازم برای اتمام پروژه ای موفیقت آمیز داشته باشید. بنابراین موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  • اطمینان حاصل کنید که نیروی انسانی کافی برای انجام کار را دارید.
  • شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. عوامل زیر می توانند در زمان بتن ریزی تاثیر بگذارند:

درجه حرارت: هرچه دما بیشتر باشد بتن سریعتر محکم می شود و البته دمای هوای بالا بر سرعت عملکرد کارکنان نیز تاثیر می گذارد.

رطوبت: رطوبت بسیار کم باعث می شود که آب موجود در بتن با سرعت بیشتری تبخیر شود.

باد: باد می تواند سرعت خشک شدن سطح بتن را افزایش دهد.

هوای سرد تا حد زیادی می تواند گیرایی بتن را افزایش دهد. قرار دادن بتن در دمای نزدیک انجماد حتی تا 48 ساعت بعد از آن، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

نور خورشید: در نور خورشید نسبت به هوای ابری،  بتن با سرعت بیشتری محکم می شود.

17.کلیه ی تجهیزات مورد نیاز برای بتن ریزی را در محل آماده کنید.

– اگر قرار است از کامیون میکسر بتن استفاده کنید، از اپراتور آن بخواهید یک ساعت زودتر در محل مورد نظر حضور داشته باشد تا بتواند به خوبی مستقر شود. همچنین میتوانید از یک دستگاه بتونیر با حجم مناسب استفاده کنید.

– دستگاه های ماله پروانه ای باید از نظر تیغه ها و پر بودن روغن موتور و بنزین بررسی شوند.

– لبه ها، تخته های کف، شمشه برقی، تخته ماله دسته دار و ددیگر تجهیزات را بررسی کرده و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

– ممکن است اسلب به ویبراتور بتن نیاز داشته باشد، به همین دلیل باید مطمين شوید دستگاه به خوبی کار می کند.

– تجهیزات ایمنی شخصی مانند دستکش، چکمه های لاستیکی، و محافظ چشم را حتما تهیه و استفاده کنید.

– تمام ابزارهای دستی را تمیز و بررسی کنید تا در شرایط خوبی باشند.

ابزارهای بتن ریزی

  1. بتن ریزی را از گوشه شروع کنید و در امتداد خطوط میزان و کف، کار را ادامه دهید.

بتن را می توان در مقاطع موازی قرار داد به شرطی که قسمت بعدی قبل از شروع به کار برش قبلی قرار گیرد، یا اینکه اتصالات سردی بین این دو وجود داشته باشد.

19.اطمینان حاصل کنید که میلگرد ها یا سیم های تقویت کننده، هنگام بتن ریزی تحت فشار قرار نگیرند. در صورت نیاز میتوانید یک یا دو کارگر را در نظر بگیرید که هنگام بتن ریزی در کنار اپراتور باشند و با استفاده از قلاب سیم را بالا بکشند.

20. بتن ریزی را ادامه دهید و آن را با شمشه ماله صاف و صیقلی کنید. برای صاف کردن اطراف سیم های برق و لوله های آب و فاضلاب می توانید از ابزار های دستی تکمیل کننده استفاده کنید.

21. با توجه به نیازتان، لازم است که یک یا دو عدد ماله دسته بلند داشته باشید تا بعد از اتمام شمشه کشی، کار را با کمک آنها تمام کنید و تمام سطح را به طور یکسان صیقلی و صاف کنید.

22.یک نفر را مسئول صاف کردن لبه های اسلب کنید. فرد مورد نظر در این فرایند باید لبه های کل اسلب را صاف و صیقلی کند به طوری که لبه ها با بقیه ی سطح اسلب قطر یکسانی داشته باشند.

  1. میلگردهایی را که قبلا جاگذاری کردید در این مرحله باید بردارید. اگر هنگام برداشتن پایه سوراخ یا حفره ای در بتن باقی ماند باید آن را با بیل پر از بتن کنید تا سطح صفحه ی سیمانی کاملا صاف و صیقلی باشد.

  1. به بتن ریزی ادامه دهید تا صفحه ی بتنی کامل شود. پس از اینکه بتن ریزی و ماله کشی آن به اتمام رسید، باید وسایل استفاده شده را از جمله کف پوش های لوله ای، شمشه ماله های دسته دار و بیل ها را به خوبی شستشو دهید.
  1. اجازه دهید بتن به طور کامل خشک شود. اگر در قسمت گوشه ها بتن ریزی به خوبی انجام شده باشد و قسمت میانی اسلب نیز به درستی ماله کشی شده باشد، باید از کارگران بخواهید تا زمان محکم شدن بتن صبر کنند تا بتوانند برای اتمام پروژه از تخته ی زیر پایی استفاده کنند. میتوانید زمانی که دستکش به دست دارید با فشار دادن انگشت روی بتن از خشک و سفت شدن آن اطمینان حاصل کنید.

 

  1. گارگران باید با نشستن روی تخته های زیر پایی و با استفاده از ترمیم کننده های بتن، نواحی را که توسط دستگاه های ماله کشی به خوبی صاف و صیقلی نشده اند را مسطح کنند. معمولا اطراف نواحی مسدود شده، لوله کشی ها و نواحی دارای رول پلاک میلگرد به ماله کشی بیشتری نیاز دارد.
  1. زمانی باید از دستگاه ماله کشی روی سطح بتنی استفاده کنید که بتن به طور کامل خشک و سفت شده باشد و بتواند وزن کارگر را تحمل کند و رد پای او روی سطح نماند. پایان پروژه موفق زمانی اتفاق می افتد که مدت زمان زیادی برای خشک شدن بتن صبر کنید. در غیر این صورت ممکن است پره های دستگاه ماله کشی برقی روی بتن ایجاد ناهمواری کنند و ایجاد مشکل کنند.

 

28. برای ماله کشی تیغه های دستگاه را در صاف ترین حالت خود قرار دهید. این کار باعث می شود ماله کشی در سطح بیشتری انجام شود و تیغه ها هنگام چرخش داخل بتن فرو نمی روند. برای این مرحله استفاده از تیغ ترکیبی بهتر از تیغه ی پایا کار است.

29. در نواحی که ماله کشی در آن به خوبی انجام نشده است، مقداری آب بپاشید تا با کمک دوغاب فضاهای خالی که با دستگاه پر نشده است به راحتی پر شود . سطح صاف درست کند.

30. اجازه دهید بتن بعد از اولین ماله کشی به خوبی خشک شود. اگر سطح بتنی صاف و عاری از نقص است، میتوانید اجازه دهید تا زمانی که بتن برای ماله کشی آماده می شود کاملا خشک و محکم شود. از آنجا که عملیات بتن ریزی بدون وقفه انجام می شود، معمولا نواحی که در ابتدا بتن ریزی شده است سریع تر خشک می شود. به این نکته توجه داشته باشید نواحی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند سریع تر از نواحی که در سایه قرار گرفتند خشک می شوند.

 

  1. ماله کشی بتن را شروع کنید تا به سطح نهایی مورد نظرتان برسید. برای ماله کشی مرحله ی آخر که بتن سفت شده است باید تیغه های دستگاه را بالا ببرید تا بتن باعث ایجاد فشار به قسمت کوچک تیغه ها نشود.

  1. برای جلوگیری از زود خشک شدن بتن و تبخیر آن به خصوص در شرایط بد آب و هوایی، از ماده ی محافظ استفاده کنید.

33. اتصالات مورد نیاز نقشه ساختمان را اره کشی کنید.

34. فرم ها را برداشته و آنها را برای استفاده در پروژه ی بعدی تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید کخ میخ یا پیچ درون آن وجود نداشته باشد تا برای کارگران مشکل ساز نشود.

به این مطلب امتیاز بدهید

0 / 5. 0

اولین نفر امتیاز بدهید

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت