ماله پروانه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

ماله پروانه ای (موتوری) چیست؟

ماله موتوری یا پروانه ای بتن چیست؟ احتمالا اگر در صنعت ساختمان سازی تازه کار باشید این سئوال برای شما بوجود آمده است. اما اگر بتن ریزی دارید، یا در مکانهای ساختمانی کار می کنید، احتمالاً با ماشین ماله موتوری آشنا هستید. این ماشین ها دستگاه هایی هستند که مانند فن های وارونه روی سطح بتن نیمه خیس حرکت میکنند و برای ماله کشی و برای پرداخت نهایی سطوح بتنی استفاده می شوند.

ماله پروانه ای چیست

معمولا از این دستگاه در پروژه های با اندازه متوسط ​​و بزرگ استفاده می شوند و می توانند یک سطح بزرگ بتنی را مسطح کنند. استفاده از ماله پروانه ای از دیدگاه مبتدی کار چندان دشواری نیست اما برای تسلط بر آنها و استفاده از آنها مانند یک صنعتگر، باید چند ساعت زمان گذاشت. شما در نهایت باید بتوانید از آنها مانند یک اپراتور باتجربه از آنها استفاده کنید.

بازرگانی لرزان صنعت انواع ماله پروانه ای از برندهای مختلف و ابعاد گوناگون را ارائه میدهد.

این مقاله برای کسانی که شاید چندان با ماله های موتوری آشنا نباشند، اصول اساسی برای درک و کارکرد صحیح این دستگاه ها را ارائه می دهد.

اجزای ماله موتوری بتن

بیایید از ابتدا شروع کنیم. ماله های موتوری در طراحی و عملکرد بسیار ساده هستند، اما به عنوان یک اپراتور باید از هر نوع تجهیزات، مؤلفه های اصلی، نحوه کار و اینکه چرا آنها مهم هستند، اطلاعات داشته باشید.

6 قسمت کلی در این ماشین به شرح زیر است:

  • دسته به اپراتور این اجازه را می دهد که ماله و کنترل هایی را که روی دسته نصب می شوند را هدایت کند.
  • موتور اصلی ترین نیروی محرکه پشت دستگاه است و ستونی را که وارد جعبه دنده می شود، هدایت می کند.
  • گیربکس قلب واحد است که عملکرد و اداره ماله را بسیار مهم و عالی ایفا می کند. گیربکس مونتاژ عنکبوتی را به ماله متصل کرده و به آن قدرت می دهد. به همین دلیل داشتن جعبه دنده قابل اطمینان و مهندسی شده برای هر ماله موتوری بسیار مهم است. گیربکس مونتاژ عنکبوتی را نیز هدایت می کند.
  • تیغه های ماله مانند موتور حرکت می کنند و به مونتاژ عنکبوتی متصل می شوند.
  • سرانجام حلقه ایمنی وجود دارد که مونتاژ عنکبوتی را در بر می گیرد و از تیغه های چرخان محافظت می کند.

شاسی ماله

شاسی دستگاه ماله پروانه ای در واقع قسمتی است که دستگاه با سطح زمین تماس پیدا میکند. هدف کلی هر ماله پروانه ای این است که کار ماله کشی و تکمیل بتن را سبک تر کند و در پایان بتن ریزی سطح بتن را صاف کند و صیقل دهد.

در هر نوع بتن ریزی، گام مهمی برای فشرده سازی بتن، ادامه روند تحکیم بتن و کمک به فرآیند فشردن آب اضافی و لعاب وجود دارد. فرآیند ماله کشی نیز کمک می کند تا لعاب غلیظ موجود در بتن به سطح آن برسد. ماله کشی همچنین در پایان پروژه نقش اساسی دارد، زیرا به سخت شدن بتن کمک می کند و ظاهر غلیظ شده و تمام شده را بهبود می بخشد.

یکی دیگر از مهمترین فاکتورها در ماله کشی زمانبندی است، یعنی باید بدانید چه زمانی بتن تازه را بریزید و ماله کشی را شروع کنید. برای جزئیات بیشتر در این مورد به مقاله “اصول ماله کشی موتوری” مراجعه کنید.

تیغه ها و سینی

هنگامی که شما می خواهید ماله کشی را شروع کنید، باید حتما اتصالات و تیغه های مناسب ماله موتوری را انتخاب کنید. ماله های موتوری از تیغه ها و صفحات دیگری مانند اجزایی که روی بازوهای مونتاژ عنکبوتی سوار شده اند، تشکیل شده است. این اجزا و اتصالات باعث دستیابی بهتر به نتیجه مطلوب تر می شوند.

سینی ماله صفحات فلزی بزرگی هستند که با بسته شدن به تیغه ماله موتوری ، به پایین آنها وصل می شوند. سینی ها در مراحل اولیه ماله کشی استفاده می شوند و معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که پیمانکار بخواهد خیلی سریع فرایند ماله کشی را شروع کند.

تیغه و سینی ماله پروانه ای

از آنجا که سینی ماله پروانه در اصل دیسک های بزرگی هستند که به قسمت پایین ماله می چسبند، به توزیع مساوی وزن دستگاه کمک می کنند و به دستگاه اجازه می دهند تا در محیط های بزرگتر و وسیع تر بهتر کار کند. اگر برای ماله کشی مساحت های بزرگ از تیغه های معمولی استفاده کنید، ممکن است خیلی زود مجبور به تعویض تیغه ها شوید.

به طور کلی تیغه ها از فلز انعطاف پذیر وسیع تری ساخته شده اند که وزن دستگاه را توزیع می کنند و به ماله اجازه می دهند وزن خود را به طور مساوی بر روی سطح بتن پخش کند. انعطاف پذیری تیغه ها امکان اتصال تدریجی تر بین سطح تیغه و بتن در هنگام تعویض را فراهم می آورد. همچنین تیغه ها در هنگام بالاتر رفتن سطح از بهم خوردن تعادل ماله موتوری جلوگیری می کنند.

تیغه های شناور تیغه های انعطاف پذیر گسترده ای هستند که به طور معمول بر روی قسمت انتهایی ماله چسبانده می شوند و نتایج مشابهی را با سینی ماله ارائه می دهند. تیغه های شناور به اپراتور اجازه می دهند تا در مراحل اولیه بتن ریزی، ماله کشی را شروع کند. این تیغه ها در هنگام قرارگرفتن، انعطاف پذیر هستند و ضخامت بتن را در مراحل اولیه به حداقل می رسانند.

تیغه های ترکیبی گسترده تر هستند و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تیغه های دیگر دارند. پیمانکار با استفاده از تیغه های ترکیبی می تواند سریعتر بتن را ماله کشی کند و فرآیند ماله کشی را زودتر شروع کند.

تیغه های پلاستیکی از پلاستیک بسیار متراکم ساخته شده اند و پایدارتر و محکم تر از دیگر تیغه ها هستند. هنگام استفاده از تیغه های پلاستیکی هیچ رد و اثری بر روی ماله باقی نمی ماند. طول عمر این تیغه ها بالاتر است و برای پرداخت بتن و صاف کردن سطح آن بسیار عالی می باشند.

دلیل استفاده از تیغه ها در ماله

اپراتور برای ماله موتوری از تیغه استفاده می کند تا بتواند 3 کار زیر را انجام دهد:

1. به منظور از بین بردن آب اضافی موجود در بتن
2. برای آوردن بهترین شیره سیمان به سطح بتن
3. صاف کردن و صیقل دادن بتن تا حدی مطلوب و موثر

پایه و اساس دستگاه ماله بتن

نقطه ی شروع دستگاه جاییست که ماله با سطح سیمان برخورد می کند. مانند لاستیک ماشین که به سطح خیابان تماس دارد. هدف کلی تمام ماله های موتوری، سبک تر کردن کار ماله کشی و تکمیل صفحه ی بتنی است.

در هر بتن ریزی، ماله کشی بتن یکی از مراحل بسیار مهم است. زیرا برای ادامه ی فرآیند تثبیت بتن و خارج کردن آب و شیره ی اضافی بتن، باید از ماله موتوری استفاده شود. فرایند ماله کشی به رساندن بتن با کیفیت به سطح صفحه ی بتنی نیز کمک می کند. در مرحله ی نهایی، جهت سفت شدن بتن و بهبود ظاهر صفحه ی بتنی نیز ماله کشی اهمیت زیادی دارد.

یکی از عوامل مهم هنگام ماله کشی زمان بندی است. اینکه چه زمانی باید ماله کشی شروع شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اتصالات : تیغه و کفه

هنگامی که آماده ی شروع ماله کشی شدید، باید لوازم جانبی و تیغه ها ی مناسب را انتخاب کنید. ماله های موتوری از تیغه ها و سایر اتصالات صفحه ای استفاده می کنند که بر روی بازوهای مونتاژ عنکبوت نصب شده اند تا نتیجه مطلوب را در این فرایند به دست آورند.

سینی های شناور، دیسک های فلزی بزرگی هستند که با چسباندن روی تیغه های ماله به قسمت پایین دستگاه متصل می شوند. سینی یا کفه های شناور در همان مراحل اولیه ماله کشی مورد استفاده قرار می گیرند، زمانی که پیمانکار می خواهد روی صفحه ی سیمانی روند ماله کشی را آغاز کند. ازآنجا که سینی در اصل دیسک های بزرگی هستند که به پایین دستگاه متصل می شوند، سطح بزرگی از این سینی ها کمک می کند تا وزن دستگاه به طور مساوی در سطح وسیعی توزیع شود و اجازه می دهد تا برروی بتن شناور شود که در صورت استفاده از تیغه های معمولی در مراحل اولیه ممکن است این اتفاق رخ دهد.

هدایت ماله های پروانه ای موتوری

تیغه های شناور تیغه های انعطاف پذیر گسترده ای هستند که معمولا روی تیغه های تکمیل کننده چسبانده می شوند و نتایج آن مشابه تابه های شناور خواهد بود. تیغه های شناور همچنین به توزیع وزن دستگاه در سطح بزرگتری کمک می کند و به اپراتور اجازه می دهد تا زودتر فرایند ماله کشی را شروع کند. این تیغه ها انعطاف پذیری بالایی دارند و در مراحل اولیه لجن  زدایی و خروج بتن را به حداقل می رسانند.

نوع دیگری از تیغه ها، تیغه های ترکیبی هستند که نسبت به تیغه های تکمیل کننده عریض تر و انعطاف پذیرتر هستند و به پیمانکار کمک می کنندکه بتواند فرآیند ماله کشی را زودتر آغاز کند. تیغه ها از فلز قابل انعطاف گسترده تری ساخته شده اند که وزن دستگاه را توزیع می کند و به دستگاه اجازه می دهد تا وزن خود را به طور مساوی بر روی سطح بتن به عنوان ماله کش اپراتور تقسیم کند. انعطاف پذیری این نوع تیغه بیشتر است و در هنگام نصب، امکان تماس تدریجی بین سطح تیغه و بتن را فراهم می کند. این تیغه ها نیز مشابه تیغه های شناور، تهاجم کمتری دارند.

تیغه های تکمیل کننده از تیغه های ترکیبی باریک تر هستند و لبه ی بیشتری دارند. هرچه تیغه محکم تر و سفت تر باشد، اپراتور هنگام حرکت لبه ی تهاجمی تری روی سطح سیمانی خواهد داشت.

متصل کردن تیغه ها

اپراتور ماله موتوری برای کنترل میزان لبه ی تیغه ای که می خواهد در تماس با سیمان از آن استفاده کند به این سه مورد نیاز دارد:

  1. ادامه روند سوزاندن آب از سطح سیمانی (حذف آب اضافی یا محبوس شده)
  2. به سطح رساندن بهترین کیفیت سیمان
  3. پایان دادن به صافی و سختی سیمان به میزان دلخواه

تیغه ماله موتوری معمولا به قسمت پایینی تیغه ها متصل می شوند و تیغه ها در حالت صفر تنظیم می شوند. تیغه های شناور به تیغه های تکمیل کننده متصل می شوند و با شیب صفر شروع به کار می کنند. تیغه های ترکیبی معمولا با شیب صفر یا بسیار جزئی شروع به کار می کنند و سپس با سفت و سخت شدن صفحه ی سیمانی به تدریج سطح تیغه ها نیز افزایش پیدا می کند.

تیغه های تکمیل کننده معمولا زمانی استفاده می شوند که بتن کمی بیشتر سفت شده و شیب را میتوان شدیدتر کرد تا آب اضافی از سطح سیمان خارج شود.

در زمان اضافه کردن شیب دقت لازم را داشته باشید و از شیب دادن ناگهانی و با زاویه زیاد خودداری کنید تا برش یا شکستگی در سطح بتن ایجاد نشود.  به عنوان یک قاعده کلی ، همیشه با زاویه کمی شروع کنید و در صورت لزوم به آرامی آن افزایش دهید.

روشن کردن دستگاه ماله بتن

قبل از روشن کردن ماله موتوری ابتدا باید کلاچ ماله را چک کنید. سپس از سالم بودن تسمه ها و محکم بودن پیچ ها مطمئن شوید. تیغه ها را در جای خود قرار داده و محکم کنید. حالا می توانید ماله را روشن کنید.

برای روشن کردن این ماشین ابتدا دکمه پاور را در حالت روشن قرار دهید. سپس شیر سوخت (بنزین) را باز کنید. حالا هندل را بکشید تا موتور روشن شود. اگر موتور خفه کار می کرد یا ریپ می زد، بعد از چند لحظه ساسات را ببندید.

همانطور که در بالا گفته شد، استفاده از ماله های موتوری بسیار آسان و راحت است. به دستور العمل ها و نکاتی که در بالا گفته شد توجه و عمل کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید. طبق نکات گفته شده و اصول ایمنی عمل کنید تا بتوانید در همه پروژه ها به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید.

مهم ترین مولفه در کار کردن با این دستگاه ، این است که شما بدانید چه زمانی باید از آن استفاده کنید. ظرافت ماله و سایز آن نیز در روند کار بسیار تاثیر دارد.

شما با پیروی از تکنیک های ساده فوق و آشنایی با نحوه عملکرد ماله می توانید به یکی از صنعتگران خبره و متخصص تبدیل شوید و هر پروژه بتن ریزی و ماله کشی را با بهترین نتیجه ممکن به پایان برسانید.

از ماله های بتن در کجاها و برای چه کارهایی استفاده می شود؟

از ماله پروانه ای برای موارد زیر استفاده می شود:

  • کف سازی سطح های بزرگ و کوچک
  • فشرده کردن بتن
  • از بین بردن سنگ ریزه های موجود در بتن
  • صاف کردن و صیقل دادن لبه های تیز بتن
  • از بین بردن ناهمواری های موجود در سطح بتن
  • بتن کاری کف پارکینگ ها، فرودگاه ها، نمایشگاه ها، پیاده روها، پمپ بنزین ها و سالن های ورزشی
  • زیر سازی سطوح موزاییکی و سرامیکی
  • بتن ریزی کف مجتمع ها و برج ها

استفاده از ماله های بتن که اپراتور از پشت آنها را هدایت میکند، مزایای قابل توجهی در کارکرد دارد. کار کردن و راهبری آنها راحت و بی دردسر است. کاربران کم تجربه نیز می توانند این ابزار را با کمی آموزش استفاده به کار ببرند. همچنین قدرت مانور آنها بر روی انواع سطوح بتنی بسیار بهتر و قابل توجه است.

مزایای ماله موتوری بتن

اما مهمتر از همه، ماله بتن برای کار بر روی لبه و کناره کار مناسب است. در حقیقت، معمولا این ماشینها در امتداد لبه های اسلب های بزرگتر استفاده می شود، در حالی که مدل سرنشین دار اغلب بر روی سطح اصلی که وسیعتر است استفاده میشود. تنها نقطه ضعف قابل ذکر این است که رد پای باقی مانده کاربر باید دوباره صاف شود.

برخی از تولیدکنندگان با استفاده از مزایایی که این ابزار دارند، تولید ماشین های سبک تر و با قدرت مانور بیشتری را آغاز کرده اند. ماشین های سبک وزن تر – در حدود 10 کیلوگرم – که باعث و حمل و نقل آسانتر و هل دادن ساده تر آنها میشود.

در پروژه های بتن ریزی یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد شیلنگ ویبره بتن است که انواع مختلف این ابزار نیز توسط بازرگانی لرزان صنعت ارائه میشود.

چه نوع ماله ای را باید انتخاب کنیم؟

بر حسب پروژه های مختلف و وسعت و اندازه محلی که باید سطح بتن پرداخت شود میتوان ماله بتن مناسب را انتخاب کرد. برای مثال پروژه هایی مانند برج ها و ساختمانهای بسیار بزرگ ، پارکینگهای چند طبقه با وسعت زیاد و … نمونه هایی هستند که در آنها اغلب از نوع سرنشین دار آن باید استفاده شود. این انتخاب باعث افزایش بهره وری در انجام کار خواهد شد. در نقطه مقابل، برای پروژه هایی با وسعت کم اغلب از ماله های موتوری با قطر کم ، مثلا 60 سانت ، استفاده میشود.

ابعاد ماله پروانه ای مناسب
ابعاد ماله پروانه ای مناسب

دستگاه های با قطر کم با نام ماله بغل زن یا کنار زن هم نامیده میشوند. علت آن نیز این است که شکل و طراحی آنها به گونه ای است که به راحتی برای نقاطی مانند نزدیکی دیوار و لبه ستونها قابل استفاده هستند.

با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده به نظر میرسد که سایز 90 سانت این ماله ها بیشترین طرفدار را در بازار و پروژه ها دارد. دلیل آن را میتوان در وزن و اندازه کارکرد متناسب و استاندارد آن دانست. قابلیت جابجایی بالای آن نیز از دیگر فاکتورهای آن محسوب میگردد. در عین حال بار دیگر توصیه میشود قبل از انتخاب حتما نوع و میزان وسعت پروژه را مد نظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را بکنید.

سرویس و نگهداری ماله موتوری بتن

مانند تمام ماشینها و ابزارهای دیگر سرویس، تعمیر و نگهداری ماله های پروانه ای نیز ضروری میباشد. این عمل باعث میشود دوام و عمر ماشین بیشتر شود. همچنین باعث خواهد شد عملکردآن بدون اشکالی باشد.

  1. شمع ها:
    بررسی و تمیز کردن شمع ها را فراموش نکنید. شمع ها اگر کثیف باشند و یا روی آنها کربن قرار بگیرد روشن شدن ماله دچار مشکل خواهد شدمیزان فاصله ی مناسب بین شمع ها در دفترچه راهنمای محصول درج شده است.
  2. فیلتر هوا:
    فیلتر هوای دستگاه را همواره تمیز کنید. گرد و خاک و کثیفی ها را به وسیله یک حلال و تمیز کننده مناسب که بدون روغن باشد تمیز کنید. قبل از اینکه دوباره فیلتر را دوباره نصب کنید زمان کافی برای خشک شدن آن در نظر بگیرید.
  3. روغنکاری:
    درست مانند یک اتومبیل میزان روغن موتور دستگاه را به صورت مرتب بررسی و چک کنید. توصیه میشود از روغن شماره 40 برای این دستگاه استفاده شود.
  4. تنظیم کشش تسمه:
    تسمه ی دستگاه در حالت خاموش بودن موتور شل خواهد بود. این یک امر کاملا نرمال میباشد. البته نوع کلاچ را نیز در این موضوع باید در نظر داشت. در زمانی که موتور در حال کار است تسمه سفت و محکم میشود. این باعث خواهد شد که گیربکس به حرکت در بیاید.
  5. وقتی که در حال تنظیم تسمه هستید مطمئن شوید که کلاچ در هماهنگی کامل با پولی است. از محافظ تسمه مطمئن شوید. همه ی پیچ و مهره های موتور را ببندید. همچنین بست های قفل شونده را محکم نمایید.
سرویس و نگهداری ماله پروانه ای
سرویس و نگهداری ماله پروانه ای

 

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

اولین نفر امتیاز بدهید

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت