ویبره بتن و نکات مهم درباره آن

ویبره زنی بتن

مدلهای مختلفی از ویبراتورهای بتنی در بازار وجود دارد و از آنها استفاده میشود. اما آیا می دانید چرا این ابزار مورد نیاز هستند؟ هنگامی که بتن ریخته می شود، ممکن است صدها یا حتی هزاران حباب هوا در آن ایجاد شود که به طور قابل توجهی میتواند بتن را تضعیف کند. راه حل معمول برای رفع این مشکل که در بسیاری از موارد از آن استفاده میشود، استفاده از ویبراتور بتن است. ویبراتورهای بتنی با ایجاد لرزشهای قوی ، توسط شیلنگ ویبراتور ، در بتن تازه ریخته شده با یک ویبراتور مکانیکی، حباب های هوا را از بین می برند.

ویبره زنی بتن

سه راه برای ویبره کردن بتن

سه روش معمول برای استفاده از ویبراتورهای بتن عبارتند از:

لرزاندن قالب: ویبراتور های برقی یا بادی خارجی بر روی دیوار قالب نصب می شوند. برای بتن ریزیهای بزرگتر، ویبراتورهای خارجی اغلب 6 اینچ از یکدیگر فاصله دارند. این روش برای مراحل پایانی بتن ریزی و قبل از شکل گیری نهایی آن بیشتر به کار میرود.

لرزاندن سطح: ویبراتورهای بزرگ (گاهی اوقات به نام “جهنده ها” خوانده میشوند) به صورت دستی بر روی سطح بتن قرار داده می شوند. تعداد آنها با توجه به عمق بتن ریزی تعیین میشود. ویبراتور ها همچنین برای فراهم کردن سطح صاف بتن به کار میروند، که این موضوع به خصوص هنگامی که ظاهر یک کار مهم است، بسیار پرکاربرد خواهد بود.

لرزاندن داخلی: ویبراتور داخلی بتن بیشتر از دو نوع قبلی در پروژه ها استفاده می شود. بسیاری از آنها تنها می توانند توسط یک اپراتور مورد استفاده قرار بگیرند. این فرآیند نسبتا ساده است: کارگر به سرعت ویبراتور را داخل بتن خیس فرو میبرد ، و سپس آن را به آرامی از بتن خارج می کند.

روشهای ویبره زنی بتن

با اعمال ارتعاش در بتن خیس می توان کیفیت بتن را به میزان قابل توجهی بهبود داد. نتیجه به دست آمده و افزایش کیفیت بتن در حال حاضر به حدی ثابت شده است که ویبره زنی بتن یک روش کار کاملا پذیرفته شده در پروژه های ساختمانی تبدیل شده است.

ویبره داخلی رایج ترین روش برای تقویت بتن در سطوح ضخیم ، دیوارها و ستون ها است. ویبراتورهای بتن به دلیل طراحی ، اندازه ، وزن ، مانور پذیری و قیمت مناسب، یک وسیله بسیار کاربردی هستند.

به طور معمول ، ویبراتورهای داخلی به عنوان یک “برگ برنده” برای پروژه محسوب نمی شوند ، اما برای تهیه یک بتن با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. زمان بندی انجام ویبره زنی نیز بسیار مهم است، بنابراین باید پیمانکار با تجهیزات مناسب برای کار در زمان مناسب حضور داشته باشد.

برای دستیابی به یک نتیجه خوب در عملیات ویبره کردن مخلوط بتن، شما نیاز به شیلنگ ویبراتور و ویبراتور بتن مناسب برای پروژه تان نیاز خواهید داشت.

مزایای تقویت بتن با ویبره زنی

  • تراکم بیشتر بتن
  • استحکام بیشتر
  • پیوند بهبود یافته با فولاد تقویت کننده
  • پیوند بیشتر در اتصالات ساختمانی
  • دوام بیشتر
  • پرداخت نهایی مطلوب و مناسب
  • کاهش مقدار سیمان مورد نیاز از طریق استفاده از میکسرهای خشک کن.

رعایت اصول ویبره بتن

از اصول پایه ای ویبره زنی بتن تثبیت مخلوط با از بین بردن هوای محبوس در آن است. ویبره زنی شامل مجموعه ای از تکانه های فشاری سریع است که اصطکاک سطح بین ذرات با اندازه های مختلف در مخلوط را تا حد زیادی کاهش می دهد. نتیجه تغییر شکل مجدد این ذرات در جرم متراکم تر است. در طی فرآیند ارتعاش ، هوای به دام افتاده ناخواسته به سطح هدایت میشود.

هنگامی که ویبراتور در بتن غوطه ور می شود ، دامنه (حرکت دایره ای) ویبراتور بتن محکم را به یک جرم سیال و روان تبدیل می کند. بتن تحت تأثیر ارتعاش ایجاد شده حرکت قابل توجهی خواهد داشت ، اما باید به خاطر داشت که حرکت بتن هدف اصلی نیست ، بلکه از بین بردن هوای داخل آن هدف اصلی است. بتن باید تا حد امکان در محل نهایی قرار گیرد و با ویبراتور در امتداد قالب حرکت نکند. با این کار از جداسازی مخلوط بتن جلوگیری می شود.

پس از ریختن بتن و رسیدن به سطح نسبتاً کافی ، برای خلاصی از مخلوط هوای باقی مانده در آن باید یک الگوی منظم از وارد کردن و خارج کردن ویبراتور در آن انجام شود. کل منطقه بتن ریزی شده باید پوشش داده شود. ویبره زنی کم (برداشت بیش از حد سریع ویبره) همراه با ضربه زدن از اشکالات بسیار متداول است و با انجام آنها کار به درستی انجام نخواهد شد . بسیار مهم است که اپراتور در انجام ویبره زنی توجه کند که تمام بخشهای بتن لرزانده شود. تمام نواحی و گوشه ها با دقت ویبره شوند در صورت لزوم همپوشانی انجام شود.

فاصله بین ورود شیلنگ ویبراتور باید حدود 1 ½ برابر شعاع تحریک مؤثر سر شیلنگ یا شعاع نفوذ باشد. منطقه مؤثر کارکرد ویبراتور با مشاهده حباب های هوا در حال محو شدن در سطح اطراف سر ویبراتور مشخص می شود.

جابجایی صحیح ویبراتور مستلزم فرو کردن سریع ویبراتور در بتن تازه و سپس برداشتن آن با سرعت یک اینچ در ثانیه است. این امر به این دلیل است که حباب های هوا به طور طبیعی در بتن معمولی با همان سرعت بالا می روند. سوراخ نهایی بعد از برداشت کامل ویبراتور باید کاملاً پوشانده شود. اگر این اتفاق نیفتد، یا مخلوط خیلی سفت است یا فرکانس ویبراتور نادرست است. ویبره بتن وقتی کار خود را انجام داده است که یک سطح نازک خامه ای شکل درخشان روی سطح بتن ظاهر شود.

اصول ویبره کردن بتن

هنگام ریختن دیوارها و ستون ها ، بتن به طور معمول در قالب های 20 اینچ (توصیه می شود) تا لایه های 48 اینچ (بلندی‌ها) قرار می گیرد. سر ویبراتور را باید به سرعت در تمام طول عملیات داخل بتن فرو برود و برای 5 تا 15 ثانیه در آنجا نگاه داشته شود. سپس باید به آرامی خارج شود و هوای گرفتار شده را به سطح بیاورد. همه نقاط غیر همسطح باید ویبره شود و در هر لایه ، پوکر ویبره باید در حدود شش اینچ به لایه قبلی نفوذ کرده و به مدت 5-15 ثانیه جابجا شود تا دو لایه کاملا همگن شوند.

انتخاب نوع ویبراتور مناسب برای هر پروژه به چندین عامل مختلف بستگی دارد:

  • نوع بتن ریزی: دیوار ، کف ، ستون و غیره.
  • ارتفاع دیوار یا سازه
  • عرض دیوار یا سازه
  • در دسترس بودن برق در محل کار
  • فاصله منبع برق
  • مشخصات خاص پروژه ساخت و ساز
  • افت بتن
  • طراحی مخلوط بتن

انواع مختلفی از تجهیزات برای انجام ویبره زنی داخلی وجود دارد. انواع ویبراتورهای برقی ، ویبراتورهای با دور بالا ، ویبراتورهای بادی و ویبراتورهای دوشی بنزینی باشد. پرسیدن برخی از سؤالات اساسی مانند اندازه و نوع پروژه کمک خواهد کرد تا بهترین ویبراتور برای آن انتخاب شود. پیروی از این تکنیک های ویبره زنی ساده، یک بتن با کیفیت ارائه می دهد.

نکاتی درباره استفاده از ابزارهای ویبره زن بتن

  • بهتر است که یک ویبراتور بتن یدکی آماده دیگر به عنوان کمک تهیه شود در صورتی که ویبراتور اول نتواند به خوبی کار کند یا به مشکل بر بخورد ، بتوان از دیگری استفاده کرد.
  • اندازه استفاده از ویبراتور بسته به میزان و عمق بتن ریزی شما میباشد. مراقب باشید تا بیش از اندازه یا کمتر از میزان مورد نیاز از بتن را ویبره نکنید.
  • هنگام ریختن بتنی که خود بخود تثبیت شده و خودش را میگیرد میتوان از استفاده از ویبره صرف نظر کرد.
  • اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی در لایه های قبلی بتن ریزی شده نفوذ کنید تا از عدم چسبندگی کافی بین لایه ها جلوگیری شود. شیلنگ باید حداقل 6 اینچ به لایه قبلی نفوذ کند.
  • شیلنگ باید به صورت عمودی مورد استفاده قرار بگیرد تا دارای حداکثر اثر باشد.
  • از خم کردن بیش از اندازه شیلنگها پرهیز کنید. ممکن است باعث شکستن آنها بشوید.
  • یک اشتباه رایج این است که از لرزاننده به عنوان یک ابزار بتن ریزی استفاده کنید. اگر این کار را بکنید، یک سطح ناصاف ایجاد میکنید و تاثیر منفی روی مخلوط بتن خواهید گذاشت.
  • شیلنگ ویبراتور باید حداقل 10 ثانیه داخل بتن نگه داشته شود.
  • ویبراتور بتن باید با سرعت متوسط که از 3 اینچ در ثانیه بیشتر نشود ، از مخلوط بتن بیرون کشیده شود؛ اغلب یک اینچ در هر ثانیه بهترین نتیجه را به دست می آورد.
  • سری ویبراتور بتن باید کاملا به داخل بتن فرو رود.
  • هر بار که ویبراتور وارد بتن می شود، شعاع عمل آن باید با شعاع مرحله قبلی همپوشانی داشته باشد. یک اندازه گیری خوب برای این مورد این است که شعاع عمل چهار برابر قطر نوک ویبره باشد.
  • قبل ویبره زدنی بتن اطمینان حاصل کنید که این منطقه قبلا توسط دیگر همکاران مورد ارتعاش قرار نگرفته است.
  • هنگامی که مطمئن شدید دیگر حبابهای هوا از مخلوط بتن خارج نمیشود میتوانید ویبره کردن را متوقف کنید.
  • موتور دستگاه را تا هنگامی که نوک آن کاملا داخل بتن نشده است روشن نکنید.
  • برای کارهای سبکتر بهتر است از ویبراتورهای قابل حمل سبک وزن استفاده کنید.
  • ویبره را به زور به داخل بتن فشار ندهید.

استفاده از شیلنگ ویبراتور بتن

اشتباهاتی در ویبره کردن بتن

 به طور کلی ، دو اشتباه رایج هنگام استفاده از عملیات ویبره زدن بتن، خارج کردن سریع سر ویبراتور از بتن و کشیدن آن در داخل بتن میباشد. انجام هر دو این موارد معمولاً برای فرد آموزش ندیده به عنوان یک راه میانبر به نظر میرسد.

در حالی که فرد آموزش دیده میداند که تنها صاف شدن بتن باعث کاهش حفره های هوای موجود در آن نمی شود. کاربر باتجربه میداند که کشیدن شیلنگ در بتن باعث ایجاد کانال و حفره های هوا در بتن می شود. در نتیجه باعث ایجاد ساختاری ضعیف در محصول نهایی ایجاد می کند.

مانند هر ابزار ساختمانی دیگری برای بدست آوردن بهترین نتیجه داشتن دانش استفاده از آن ابزار ضروری است.

  1. سایز و اندازه ابزار بر اساس نوع و اندازه پروژه انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که فاصله بین آرماتورها و همچنین خیس بودن بتن به اندازه کافی بسیار اهمیت دارد.
  2. قبل از شروع به انجام کار موتور و شیلنگ را تست و بررسی نمایید تا در وضعیت کارکرد مناسب قرار داشته باشند. همچنین داشتن یک عدد یدک نیز ایده خوبی است.
  3. از ریختن بیش از اندازه بتن اجتناب کنید و به مقدار مناسب بتن ریزی کنید. بهتر است این کار را به صورت لایه ای و تقسیم شده انجام دهید. برای نمونه میزان توصیه شده برای هر لایه بتن بین 30 تا 50 سانتی متر میباشد.
  4. بهتر است در انجام ویبره سر شیلنگ ویبراتور را در فواصل حدودی ( تقریبا به اندازه ی 8 تا 10 برابر اندازه قطر پوکر) در بتن فرو رود. این کار باید جوری انجام شود که حداکثر همپوشانی بوجود بیاید. به عکس زیر دقت کنید.
  5. فروش شیلنگ ویبراتورهمیشه دقت کنید تا شیلنگ را به صورت عمودی و با حرکات بالا و پایین، به اندازه 10 سانتی متر در لایه جدید ریخته شده وارد بتن نمایید. همچنین نباید زمان زیادی آن را داخل بتن نگه دارید. ویبراتور را هل ندهید و فشار بی جهت به آن وارد نکنید.

    کار با شیلنگ ویبراتور
    استفاده درست از شیلنگ ویبراتور
  6. اینکه هر مکانی از محل بتن ریزی شده چه اندازه به ویبره زنی نیاز دارد به فاکتورهایی مثل نوع بتن و نیز سایز ویبراتور مورد استفاده بستگی دارد. به طور متوسط زمانی بین 5 الی 15 ثانیه اغلب کافی خواهد بود. در عملیات ویبره زنی با عجله عمل نکنید و در عین حال بیش از اندازه این کار را انجام ندهید.
  7. دقت داشته باشید که حداقل فاصله ویبراتور از دیوارها 8 سانتی متر باشد. شلنگ را نباید به داخل آرماتورها فرو کرده و یا نیروی اضافی به آنها وارد کنید.
  8. اگر با دستگاه کار نمیکنید حتما آن را خاموش کنید. روشن ماندن آن خارج از بتن ، برای مدت طولانی ، باعث کوتاه شده عمر مفید آن خواهد شد.

مشکلات ویبره کردن نادرست بتن

ویبره کردن نادرست باعث ایجاد حفره هایی در سطح بتن می شود که لانه زنبوری نامیده می شود. این امر به این دلیل است که هوای گرفتار شده در بتن از بین نمی رود ، و بتن به خوبی نشست نمیکند. در نتیجه حفره ها از مخلوط بتن پر نشده و فضاهای خالی ها پر نمی شوند. از آنجا که این بتن دارای حفره هایی است ، مقاومت بتن می تواند کم شود.

مشکلات عدم ویبره کردن صحیح بتن
مشکلات عدم ویبره کردن صحیح بتن

این بتن همچنین می تواند به سرعت خراب شود زیرا آب و سایر مواد می توانند از طریق این منافذ خالی وارد بتن شوند. در نهایت باعث فرسایش آرماتورها و فرسایش بیشتر بتن با گرم شدن و سرد شدن می شود. لذا استفاده درست از ویبراتور بتن و شیلنگ ویبره بتن به نحو درست اهمیت بسیار زیادی در نتیجه کار خواهد داشت.

این مطلب نادرست است که بیشترین میزان بتن که در زیر قرار دارد را نمیتوان به خوبی مرتعش کرد و لرزاند. بهترین روش کار با یک ویبراتور داخلی این است که شیلنگ را به آرامی، حدودا با سرعت یک اینچ در ثانیه، از بتن خارج کرد. تا زمانی که حباب ها همچنان قابل مشاهده هستند لرزش بیشتر لازم است. پیمانکاران گاهی از کارگران میخواهند تا این کار وقت گیر را “کارآمد”، و به سرعت انجام دهند، اما این موضوع میتواند باعث نتیجه ای نامطلوب شود. اگر شما شیلنگ ویبره را برای مدت زمان بسیار زیادی در بتن نگه دارید، آب و دیگر ترکیبات از هم جدا میشوند و باعث ایجاد مشکلات دیگری، از جمله کاهش قدرت بتن و یا ناهمواری آن میشوند.

بهترین راه برای اطمینان از ویبره شدن به اندازه بتن چیست؟

بهترین راه برای اینکه بدانیم ویبره کافی در کار انجام شده، اطمینان از وجود افرادی است که به خوبی برای این کار آموزش دیده اند. نحوه استفاده درست از شیلنگ ویبراتور یکی از این مراحل است. توضیح این کار هم خیلی ممکن است واضح نباشد و مسئول مربوطه باید برای توضیح روش صحیح زمان لازم را صرف کند.

مسئول آموزش همچنین باید توضیح دهد که چطور میتوان فهمید ویبراتور به درستی در حال انجام است و کامل شده است. این مراحل اضافی بسیاری از مشکلات آینده ناشی از تخریب و تعمیر را برطرف و بسیار کاهش خواهد داد.

فرکانس مناسب شیلنگ برای ویبره زنی بتن

از پیشرفت های قابل توجه در سالهای اخیر در تجهیزات متراکم سازی بتن ، استفاده از مبدل‌های فرکانس برای کنترل سرعت است. از آنجایی که در اغلب مواقع برق تک فاز در دسترس است آن را به برق سه فاز تبدیل می‌کنند. با این اقدام سرعت ویبراتور ثابت میماند و در لود کاری بالا پایدار میماند .

ویبراتور های داخلی به طور معمول باید بتوانند بین ۸۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ لرزش (ارتعاش) در دقیقه ایجاد کنند. البته توجه کنید که در هنگام انتخاب و خرید آنها این تنها فاکتور مد نظر نیست. اگر فرکانس بدون افزایش یا کاهش قدرت (توان) تغییر کند، دامنه نوسان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

فرکانس استاندارد در شیلنگ ویبره
فرکانس استاندارد در شیلنگ ویبره

برای اندازه گیری دامنه نوسان فاصله بین سر شیلنگ ، در هنگامی که از یک طرف به سمت طرف دیگر حرکت می کند را اندازه گیری میشود. اگر دامنه نوسان آن ثابت نباشد، هیچ یک از ارتعاشات، شعاع عملیات مؤثری ندارد چون نتیجه آن ایجاد انسجام ناهموار است.

مشخصات مدلهای استاندارد شلنگ ویبراتور بتن

یک شیلنگ ویبره بتن مناسب و استاندارد باید حداقل استانداردهای مورد نیاز را برای کارکرد درست دارا باشد. ما به صورت خلاصه موارد زیر را لیست کرده ایم:

  • داشتن مقاومت کافی و قابلیت انعطاف زیاد در برابر پیچ خوردگی و خم خوردگی.
  • دارا بودن مقاومت لازم در مقابل پاره شدن و ساییده شدن.
  • قابلیت ارتعاش یکدست جهت یکنواخت سازی مناسب بتن برای ایجاد تراکم و مقاومت بالای بتن.
  • قابلیت نگهداری و تعمیرات آسان مانند روغن کاری، پاکسازی و روان کاری ابزار.
استفاده درست از شیلنگ ویبره بتن
استفاده درست از شیلنگ ویبره بتن

نکاتی برای افزایش عمر مفید شلنگ ها

  • از موتورهای دارای دور بالا به صورت مداوم و طولانی مدت استفاده نکنید.
  • شیلنگ را در شرایط آب و هوایی مناسب نگهداری کنید. برای مثال نور آفتاب در بلند مدت باعث شکستگی و فرسایش زود هنگام آن میشود.
  • ضربه زدن، خم کردن زیاد و پیچاندن بیش از اندازه باعث ایجاد ترک و شکستگی در شیلنگ خواهد شد.
  • بعد از هر بار استفاده و بخصوص قسمت پوکر را به دقت تمیز کنید. عدم تمیز کاری باعث فرسودگی ابزار خواهد شد.
  • توصیه میشود حدودا پس از هر 100 ساعت کارکرد روغنکاری و روانکاری شفت انجام شود. همچنین پس از حدودا هر 300 ساعت کارکرد پوکر به صورت کامل سرویس و تمیزکاری شود.

به این مطلب امتیاز بدهید

1.5 / 5. 2

اولین نفر امتیاز بدهید

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت